Miben segíthetünk?

Ismét M10-es kerekasztal beszélgetés a TEVÖ és a városvezetés kezdeményezésére

Ismét M10-es kerekasztal beszélgetés a TEVÖ és a városvezetés kezdeményezésére
2021. november 18.

Az M0 körgyűrű és az M10 elkerülőút ügyében egyeztetést kezdeményezett és szervezett a TEVÖ Egyesület és Pilisvörösvár városvezetése. A november 17-én megtartott kerekasztal beszélgetésen részt vettek magas rangú misztériumi tisztségviselők, így Dr. Vitályos Eszter európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár, Dr. Kasnyik Zsolt az európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkárság titkárságvezetője, Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár, Környi László Éva az Igazságügyi Minisztérium kabinetfőnöke, valamint Nagy Róbert Attila a NIF vezérigazgatója, Czuczor Gergely a Fidesz Pest megye 2. számú választókerületének elnöke, emellett a környező települések polgármesterei és városunk vezetői.

Dr. Fetter Ádám nyitóbeszédében elmondta, hogy Pilisvörösvár a környezeti szépségek miatt a kiköltözők kedvelt célpontjává vált az agglomerációban. E folyamat negatív hatásaiban a pilisi régió mostanra elérte azt a fokot, amikorra a lakosság türelme elfogyott. A város és a régió közúti közlekedése kaotikus. A megoldás az M0-ás körgyűrű és az M10-es út egyidejű megépítése jelentené.

A polgármester elmondta azt is, hogy az M10-es eredeti nyomvonalon történő megépülése érdekében is megállapodásra kész a város. Ha az érintett települések azonban valamilyen oknál fogva nem támogatják az M10-es megépítését vagy nincs teljes egyetértés, akkor Pilisvörösvár egy a várost elkerülő útért fog lobbizni. Ezzel a megoldással Pilisvörösvár mellett Solymár és Pilisszentiván is jól járna, a többi települést pedig nem érintené hátrányosan. Változás csupán abban lenne, hogy a meglévő forgalom más irányból csatlakozna ezekhez a településekhez.

Dr. Vitályos Eszter hangsúlyozta, hogy most elsősorban nem, mint államtitkár, hanem országgyűlési képviselő vesz részt a megbeszélésen. A téma kapcsán kiindulópontként azt jelölte meg, hogy a fő kérdés az, hogy melyek a térségben élők elvárásai az úttal kapcsolatban. Van-e egyetértés a különböző érdekcsoportok között, a civilek és a polgármesterek között? Álláspontja szerint az M10-es elakadása annak tudható be, hogy nem érződik az egységes akarat. Rámutatott, hogy ahhoz, hogy a beruházással a kormány elé lehessen menni lobbizni, konszenzust kell felmutatni a civilek, a városvezetések és a zöldek között.

Tóth Péter közlekedésért felelős helyettes államtitkár és Nagy Róbert Attila a NIF vezérigazgatója elmondta az aktuális konkrét információkat a témában.

Az M0 körgyűrű teljes bezárása két szakaszban tud megvalósulni. Az M0 északi szakaszát illetően a 11-es és a 10-es út összekapcsolódására már van környezetvédelmi engedély. Az út 2x2 sávos lesz a tervek szerint 2 alagúttal (3,3 km és 2,2 km hosszan). Jövő év elején a műszaki tartalom felülvizsgálatát végzik el és az év második felében a 13 érintett térségi település végleges tervezési egyeztetésére kerülhet sor. Konszenzus esetén, az évtized második felére megvalósulhat ez a szakasz, és a beruházás 4 év alatt készül el. Ez a szakasz a solymári körforgalomnál lévő csomópontnál köt majd be a 10-es útba. Emellett az M10-es út egy 4 km-es szakaszát mindenképpen meg kell építeni Solymárnál, mert enélkül az M0-ás nem működik.

Az M0 nyugati szakaszával kapcsolatban kifejtették, hogy a 10-es út és az M1-es autópálya közötti újabb alternatív nyomvonalakat most vizsgálják. A jövő év második felében 3-4 tervezetet ismertetnek majd az érintettekkel. Amennyiben valamelyik nyomvonalra vonatkozóan lesz egyetértés, akkor elkezdődhet az engedélyeztetés és így várhatóan a 2030-as évtized első felében épülhet meg ez a rész.

Az M10-ről elmondták, hogy Budapest közigazgatási határától Kesztölcig 25 km hosszan, 2x2 sáv, Piliscsévnél egy alagút, továbbá egy 400 m-es völgyhíd is tervben van. Erre rendelkeznek most környezetvédelmi engedéllyel. Ha a felek ezt módosítani szeretnék, akkor újra kell kezdeni az egyeztetést, és míg a tervek a környezetvédelmi engedélyig újra eljutnak, az 4-5 évet jelenthet. A közbeszerzés és megvalósítás pedig újabb 5 év lehet. Erről az útról jelenleg nincs leágazás. Piliscsaba irányába egy kijelölt nyomvonallal rendelkezik a terv, azonban erre engedély még nincs. Autóút megépítését tartják szükségesnek, akár egy 2x1 sávos, kibővíthető csökkentett műszaki tartalommal.

Összegzés: Hosszú évek óta konszenzus hiányában a tárgyalások elakadtak, így jelenleg nincs forrás az M10-re. Ahhoz, hogy a tárgyalások és a lobbi újra elindulhasson tudni kell mit szeretne a térség. A beruházás szakaszolható - ez Pilisvörösvár célja és érdeke a mielőbbi megvalósítás és fellélegzés érdekében. Pilisvörösvár az egyeztetést is azzal a céllal hívta össze, hogy élére álljon a kezdeményezésnek és mielőbb eredményeket, előrelépést mutathasson fel az ügyben.

Konklúzió: Az M10-re környezetvédelmi engedély van, az eddigi terv szerint Budapest - Esztergom között leágazás nélkül. Ezt a többség támogatja a régióban. A csökkentett műszaki tartalom, azaz 2x1 sáv támogatott és kivitelezhető. A következő lépés a szakaszolás lehetőségeinek egyeztetése a NIF-el, a kormányzat szakértőivel és egy szűkebb körű konszenzus a környező települések polgármestereivel az első szakasz megépítésre vonatkozóan. Pilisvörösvár vállalja a koordinátor és kezdeményező szerepet. A következő tárgyalásokról is folyamatos beszámolót adunk majd. Nem adjuk fel addig, míg a Pilisvörösvár elkerülő megépítésére politikai döntés nem születik! Hajrá pilisi régió!

Hírek []
Események []
Dokumentumok []
Aloldalak []