Pilisvörösvár
Sodró Eliza színésznő
Sodró Eliza színésznő

Lételeme a játék, az egyszerre elmélyült és önfeledt játék. Tiszta lényeglátását leheletfinoman szövi bele szerepeibe, amelyek ezáltal valódi sorsokká formálódnak a színpadon. Hivatása hamar kiválasztotta, a My fair lady Elizája után elnevezett kislány gyakran édesapja zöldséges botjában tüsténkedett, mert már akkor vonzotta a szerepjáték: különböző emberekkel találkozva különböző tartalékokat emelt felszínre önmagából. Sodró Eliza a Foglyok című film Sárájaként elhozta a Magyar Mozgóképszemle legjobb női főszereplőjének járó díját. Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület interjúja.

Sodró Eliza gyermekkorát Pilisvörösváron töltötte, középiskolai tanulmányait a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnáziumban végezte drámatagozaton. Az érettségi után egy évet Berlinben élt. 2010-2015 között a Kaposvári Egyetem színművész hallgatója volt, egyetemi gyakorlatát a szombathelyi Weöres Sándor Színházban végezte, a Radnóti Miklós Színháznak 2016 óta tagja.   Klasszikus és kortárs darabokban egyaránt rendszeresen játszik. A filmek világa is közel áll hozzá: a Foglyok mellett a Toxikomába, a Lepkelányban, az Egynyári kalandban és a Rokonokban egyaránt láthatta a közönség. A POSZT-on 2017-ben elhozta a legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat.

 

Forrás:  https://szinhaz.org/interju/2020/07/22/ereztuk-hogy-utos-film-szuletik-interju-sodro-elizaval/

Színházi szerepei

·         Bernard Shaw: A szerelmesek házai [7]  - Blanche, Sartorius lánya (Radnóti Színház)

·         Závada Pál regényét színpadra alkalmazta Mohácsi István és Mohácsi János: Egy piaci nap - Közreműködő (Radnóti Színház)

·         Branden Jacobs-Jenkins: Gloria - Kendra/Jenna (Radnóti Tesla Labor)

·         Shakespeare: III. Richárd - Közreműködő (Radnóti Színház mögötti építkezés miatt jelenleg az előadás a József Attila Színházban látható)

·         Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regénye alapján - Dale Wasserman: Kakukkfészek - Pilbow nővér (Radnóti Színház)

·         Feridun Zaimoğlu – Günter Senkel – Luk Perceval: MOLIÈRE – the passion - Céliméne ( Radnóti Színház)

·         Szövegséták Esterházyval - Közreműködő (Radnóti Színház)

·         Wajdi Mouawad: Futótűz – Antoine | Katona 2. (Radnóti Színház mögötti építkezés miatt jelenleg az előadás az Ódry Színpadon látható)

·         Michael Ende – Kárpáti Péter: Ofélia árnyszínháza – Eliza (Radnóti Színház, 2016.)

·         Csiky Gergely után Mohácsi István – Mohácsi János: Buborékok – Aranka (szerepátvétel)

·         Bulgakov Vecsei átiratban: Iván, a rettenet – Olga Nyaleszkaja logopédusz / cárné (Radnóti Színház, 2016.)

·         Goldoni: Terecske – Gasparina (Kőszegi Várszínház, 2016.)

·         Tóth Ede: A falu rossza – Bátki Tercsi (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2016.)

·         Robert Thomas: Nyolc nő – Catherine (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2016.)

·         Hugo: A király mulat – Blanka (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2015.)

·         Presser – Sztevanovity Dusán – Horváth P: A padlás – Süni (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2015.)

·         Shakespeare: Hamlet – Ophelia (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2015.)

·         Az a skót darab – Hecate (Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, 2015.)

·         Wedekind: projekt_LULU – Lulu (Manna Produkció, 2015.)

·         Shakespeare: Lear király – Cordelia (Radnóti Színház, 2015.)

·         Kipling – Dés – Geszti – Békés: A dzsungel könyve – Túna (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2014.)

·         Eugène Labiche: Olasz szalmakalap – Heléne (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2014.)

·         Ion Luca Caragiale: Zűrzavaros éjszaka – Zita (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2014.) Czukor Balázs – Khaled-Abdo Szaida: Cudar világ – Rolla (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2014.)

·         Weöres Sándor: Szent György és a Sárkány – Isbel hercegnő (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2013.)

·         Stephen Sondheim: Félúton a Fórum felé – Philia (Szombathelyi Weöres Sándor Színház 2013.)

·         Shakespeare – Benkó Bence – Fábián Péter: Viharok – Miranda (k2 társulat, 2013.)

·         John Kander – Fred Ebb: Cabaret (avagy az elveszettek) – Sally Bowles (Kaposvári Egyetem 2013.)

·         Móra Ferenc – Fábri Zoltán – Deres Péter: Hannibál tanár úr – Kati (Kaposvári Csiky Gergely Színház, 2013.)

·         A.P. Csehov: Sirály – A. Csehov árnyékában – Nyina (Dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza, 2013.)

·         F. Kafka – Bodó Viktor – Vinnai András – Benkó Bence – Fábián Péter: Morgenstern halála –Olga, Pepi, Mici, Giza, Kicsi nő (k2 társulat, 2012.)

·         Benkó Bence – Fábián Péter: Azt a csöndet nem tudjuk eljátszani – Krateyl Leila (k2 társulat 2012.)

·         Euripidész – Benkó Bence – Fábián Péter: Volt egyszer egy Helené – Kar (Kaposvári Csiky Gergely Színház 2012.)

Filmszerepei

·         Rokonok (2006) - Julis

·         Az ajtó  (2012)

·         Két szék között (2015)

·         Egynyári kaland  (2017) - Katarina

·         Tóth János  (2018–2019) - Szilvi

·         Foglyok  (2019) - Sára

·         Lepkelány (2019)

·         A mi kis falunk  (2020) - Saci

·         Toxikoma (2021) – Lili

Díjai és kitűntetés

·         POSZT  (2017) – A legjobb 30 év alatti színésznő  (A falu rossza)

·         Magyar Filmdíj  (2020) –  Legjobb női főszereplő (tévéfilm)  (  A Foglyok  )

·         Junior Prima díj  (2020) 

Forrás:  https://hu.wikipedia.org/wiki/Sodr%C3%B3_Eliza

 

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület interjúja:

Az Oscar-díjas Deák Kristóf által rendezett Foglyok erős film, a levegőben vibrált, hogy lesz visszhangja. (Egy budapesti családot a hatalom képviselői a saját lakásukban ejtenek foglyul magyarázat nélkül, az abszurd helyzet pedig számos váratlan fordulatot szül.) Számítottál személyes sikerre?

Szinte biztos voltam abban, hogy a film díjat kap, arra azonban nem készültem, hogy magam is részesülök az elismerésben. A díjátadó estélyén pont előadásom volt a Radnótiban, az Egy piaci napot játszottuk. Erről a darabról tudni kell, hogy szünet nélkül megy, és minden szereplő végig a színpadon van, ezért nem volt információm a díjátadó alakulásáról. Amikor lejöttem a színpadról, láttam, hogy üzenetem érkezett: díjat kaptam! Iszonyatos kapkodás kezdődött, még egy elegánsabb ruha sem volt nálam. Gabival, aki másodállásban a Radnóti Miklós Színház női öltöztetője, főállásban pedig „Jótündér”, áttúrtuk a lejátszott jelmezeket, végül találtunk egy vállalható darabot, magamra kaptam, és átsétáltam a Vígszínházba. Az ünnepség részről lemaradtam, már csak a koccintásokra értem oda, úgyhogy Osváth Gábor és Dreissiger Laci, (a film producerei) rögtönöztek nekem egy mini díjátadót, amin igyekeztem hitelesen meglepődni és meghatódni.

Kifejezetten közel állnak hozzád a drámai, történelem érintette szerepek. Egyetemistaként játszottál az Auschwitz működik című előadásban, ahol a francia Anna Frankként ismert Héléne Berrt alakítottad. A Foglyokban szintén kontrasztos szerepet osztottak rád.

Már a forgatókönyvből kiderült, hogy bár ez a film egy picit vígjáték is ügyesen lavírozik az öniróniából fakadó humor és a dráma között – én inkább a drámai szálat cipelem. Gondoltam is: na, megint a viccesek „viszik el a tejfölt”! Sárának végig erős morális dilemmája van, a mérleg egyik serpenyőjében van a család szeretete, a másikban a rendszerbe vetett hite, a két oldal azonban ebben a helyzetben erősen egymásnak feszül. A háttérben folyamatosan fokozódik a feszültség, mert semmilyen információt nem lehet tudni arról, hogy miért tartanak fogva minket a saját lakásunkban. Ilyenkor az ember ösztönösen spekulálni kezd: a félelemtől és a bizonytalanságtól beindul a fantázia, és a legrosszabb eshetőség tűnik a legvalószínűbbnek. Sára is beleesik ebbe a csapdába, végül majdnem végzetes helyzetbe sodorja a családját.

Lélektanilag mit adott neked Sára szerepe, illetve maga a film?

Megerősítette, hogy ha az ember benne van egy ilyen súlyos helyzetben, nem végig éli meg azt traumaként, mert nem lehet folyamatosan szenvedni. Jön egy zsilip, ami ilyenkor lezár, és mintegy külső, racionális szemlélőként tekintünk a velünk történő eseményekre, és önmagunkra. A másik, amin sokat töprengtem a történet kapcsán: a hazugság természete. Mi számít hazugságnak, mikor bűn, mikor megbocsátható? Legitim-e ha a családunkért, vagy a túlélésért hazudunk? Meddig lehet legyinteni a hatalom hazugságaira, és hogyan tudunk fellépni ellene?

Mindig ennyire elmélyülsz a szerepek lélektanában? Utána olvasol a kornak, amelyben épp játszol?

Igen, ezt a színészi munka fontos részének tartom. Mikor felépítek magamban egy szerepet, bizonyos dolgokat kölcsönadok neki a saját életemből, a többit pedig elképzelem. Ahhoz azonban, hogy a fantáziám jó nyomon induljon el, fontos ismernem a kort, illetve annak a világnak, annak a közegnek a működését, hatásait, amelyben az adott karakter él és mozog. A 20. század különösen izgalmas ilyen szempontból, hiszen a mai napig elevenen hat ránk, cipeljük terheit, lenyomata ott van a mindennapjainkban. Úgy gondolom, több színházi rendező felismerte ezt, nem véletlen hogy sok darab boncolgatja ezt az időszakot, mert bőven vannak kérdések, amelyekkel a kor kapcsán még ma is foglalkoznunk kell.

Mit gondolsz, egy darab sikerének a közönségben kiváltott katarzis a fokmérője?

Színészként a katarzist nem tudjuk garantálni, az mindig a nézőben születik meg. Hozzá tudjuk segíteni persze a darabon, a szerepeken keresztül, de tőle függ, hogy mit emel át abból a saját életébe, mit tart magára érvényesnek és mi az, ami segítheti feloldani a legbelsőbb blokkjait. Érdekes ugyanakkor az is, hogy egy-egy darab mindenkinek mennyire mást jelent, ezért nem lehet az mondani, hogy kizárólag így, vagy úgy lehet jó színházat csinálni. Erre nincs szabály. A nehézsége és szépsége ugyanaz: minden nézőhöz máshogy lehet utat találni.

 

Forrás részlet:  https://szinhaz.org/interju/2020/07/22/ereztuk-hogy-utos-film-szuletik-interju-sodro-elizaval/

Kapcsolódó galériák
Hírek []
Események []
Dokumentumok []
Aloldalak []