Megszületett a döntés a Dr. Réthy Zoltán-díjjal kapcsolatban. Kiknek ítélték oda, és mikor fogják átadni?
A Dr. Réthy Zoltán-díjat az idei évben dr. Jeney Márta radiológus főorvosnak szakmai tudása, a betegek iránti elkötelezettsége, emberséges szolgálata, lelkiismeretessége és magas színvonalú szakmai munkája, valamint Richter Lászlóné fül-orr-gégészeti szakasszisztens részére több évtizedes, lelkiismeretes szolgálata, magas színvonalú szakmai tudása és példás segítőkészsége elismeréseként ítéte oda a képviselő-testület. A kitüntetést a Semmelweis-napi rendezvényen ünnepélyes keretek között kapják majd meg a díjazottak.
Elkészültek a Vörösváron áthaladó bicikliút tervei. Mi a fő cél: a főváros felé eljutás, a helyi közlekedés segítése, esetleg a túrázás?
A Pilisi feltáró kerékpárút terveinek, mely Budapestet a megyehatárral köti össze – Óbudától kiindulva Üröm, Pilisborosjenő, Solymár, Pilisvörösvár, Pilisszentiván, Piliscsaba és Pilisjászfalu településeket érintve –, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a megrendelője. Az engedélyezési eljárás még nem zárult le.
A Pilisvörösvár–Budapest kerékpárút megvalósulására térségünknek óriási szüksége van. Az itt élő lakosok nagyon várják a beruházás megkezdését, mely egyrészről biztosítaná, hogy kerékpárral járhassanak a fővárosba dolgozni, másrészről térségünknek turisztikai szempontból is nagyon fontos lenne a kerékpárral történő megközelíthetőség.
Hol halad a nyomvonal?
A Pilisvörösvárt érintő tervezett nyomvonal szerint Solymár felől a Sirály utca mentén lehet a városba eljutni, majd a tavak mellett és a halas utcákon keresztül a Vörösvárbánya vasúti megálló mellett lehet majd Pilisszentivánra tovább tekerni. A nyomvonalon nem mindenhol épül kerékpárút, a tervben a kiépült szilárd útburkolatú utaknál csak a kerékpársávot festik majd fel. A terv tartalmazza a kerékpárút kialakítását a Sirály utcától a solymári Szélhegy vasúti megállóig is.
Milyen akadályok állnak még a megvalósítás útjában?
A nyomvonal a teljes tervezési területen, így Vörösváron is érint néhol magántulajdonú, illetve közterületi ingatlanokat, ahol a földrészleteket közlekedési területbe kell átsorolni. A testületi döntés az ehhez tartozó eljárások megindítását hagyta jóvá.
Sebességmérő kamerák beszerzéséről is döntöttek. Ezek hol és mikor lesznek telepítve?
A Pilisvörösvár forgalmát biztonságosabbá tevő sebességmérő eszközöket három helyszínen telepítik: a 10-es út bevezetőn Piliscsaba felől, a Szabadság utca – Gimnázium környékén Pilisszántó felé, valamint a Csobánkai utca bevezető szakaszán, a Madách utca környékén. A trafiboxok telepítése a nyáron várhatóan befejeződik, a beléjük helyezendő mérőműszerek beszerzése folyamatban van.
Hogyan jött létre ez a projekt?
A Pilisi KÖTET Egyesület tagjainak összefogásában jött létre, az előterjesztésem nyomán. Egyébként számos, KÖTET-en kívüli polgármester kollégám keresett meg e témában, elmondtam nekik is a lehetőségeket, és vélhetőleg hamarosan ők is fognak telepíteni trafiboxokat.
Hogyan osztják el a költségeket a környező településekkel, és mikortól lesz kamera a dobozokban?
A trafiboxok beszerzésének és telepítésének költségét minden település saját maga vállalja. A mérőműszereket közösen vásároljuk meg, a költségeket a telepített trafiboxok arányában viselik a települések. A sebességmérőket rotálva helyezi ki a rendőrség az összesen 14 trafiboxban, ennek ütemezése és a helyszínek meghatározása az ő hatáskörük.
A májusi testületi ülésen ismét napirendre kerültek azok a fejlesztések, amelyeket az előző alkalommal mind leszavazott a képviselő-testület. Ezeket TEVÖ-s, független és VKE-s képviselők terjesztették be. Ön hogy látja, miért volt ilyen hosszas, olykor heves vita ezekben a kérdésekben?
Az én véleményem az, hogy mivel már nincsen TEVÖ-s többség, ezért sokkal nehezebb a döntéshozatal, ezáltal növekszik a testületi ülés ideje. Azt is látni kell, hogy az utóbbi időszakban felfokozott volt a hangulat egyes képviselőtársaim részéről, mert már nem olyan egyszerű az érvelés az előterjesztések kapcsán. Bízom abban, hogy a kampányidőszak elteltével a felfokozottság is elmúlik.
A legnagyobb vitát talán az útőrházi zebra váltotta ki. Miért olyan bonyolult ez a kérdés?
A gyalogátkelő tervei még az előző ciklusban készültek, útépítési engedélyt is 2016-ban kapott a projekt. A Magyar Közút 2022-ben megkereste az önkormányzatot, hogy átvegye tőlünk a tervek építtetői jogát, ezért készült egy konzorciumi megállapodás. A 2023-ban építési engedélyt kapott, frissített tervanyag szerint a Magyar Közút mint építtető a jogutód, de sajnos forráshiányra hivatkozva a kivitelezést nem valósította meg. Az önkormányzat viszont teljesítette a konzorciumi megállapodás szerint a közvilágítás kiépítését.
Mivel a Magyar Közút 2024-es beruházási tervei közt sem szerepelt ennek a gyalogátkelőnek a kiépítése, ezért merült fel, hogy az önkormányzat saját forrásból valósítsa meg az építési beruházást. Fontos megjegyezni, hogy a gyalogátkelő jelenlegi és korábbi engedélyes terve is egy komplett átépítést tartalmaz, azaz középsziget kialakítását, a buszmegállók áthelyezését, a buszöblök átalakítását, mindkét oldalon felvezető járda kiépítését és zárt csapadékcsatorna építését a burkolt felületek alatt. A képviselői hozzászólások jellemzően a műszaki tartalom csökkentését, ezáltal a projektköltség csökkentését szorgalmazták. A képviselő-testület fele szerint érdemes lenne a terveket újraterveztetni egy más szemléletű tervezővel, olyan szemszögből, mint amilyen példának okán a tavalyi év végén átadott, 10-es úton található pilisborosjenői átkelő, ami egy nyomógombos, lámpás, biztonságos átkelő.
Végül mely beruházások indulhatnak el az ajánlatkérésekkel?
A májusi testületi ülésen újabb járdaépítéseket hagyott jóvá a testület, négy helyszínen: a Fácán utcában a szilárd útburkolat után az Ady Endre utcáig, a Pozsonyi utcában a Mátyás király utcába torkolló lejtős szakasznál, a temetőben a kriptasor mellett két irányban, valamint a Rákóczi utcában a Bányató utcától a volt Muttnyánszky iskoláig. Ezeknél a járdaépítéseknél nyílt közbeszerzési eljárás keretében zajlik majd a kivitelező kiválasztása.
Mi lesz a többi sorsa: később kerülnek sorra, vagy nem készülnek el?
Az anyagi forrás függvényében, a lehetőségeinkhez mérten igyekszünk a legtöbbet kihozni, ahogy ezt eddig is tettük.
Kamerarendszer telepítéséről döntött a testület. Miért merült fel a téma?
Idén tavaszra öt helyszínen megújultak a játszóterek, és a görpályát is átadtuk, tavaly pedig az új bringapályát vehették birtokba a fiatalok. Sajnos ezeken a helyszíneken folyamatosak a rongálások, több eszközt kellett pótolni, cserélni – ezekről rendszeresen kap a hivatal lakossági bejelentéseket. A közösségi terek megóvása érdekében merült fel a kamerarendszer bővítési igénye, de természetesen további bővítések is tervben vannak.
Hol lesznek térfigyelő kamerák?
Az öt játszótér (Görgey, Rákóczi, Lőcsei, Zrínyi és Béke utca), a pumptrack pálya, a görpálya és a Lahmkruam park területére várható új kamerák kihelyezése, ha a kivitelezői ajánlatkérés sikeresen lezajlik.
- Jelenleg hány kamera üzemel a városban?
Jelenleg 19 helyszínen van térfigyelő kameránk, melyekből 9 db napelemes betáplálású, a működtetésükről helyi rendeletet is alkottunk.
Egyetértés volt a testületben ebben a témában? Egyik oldalon áll a kamerák visszatartó ereje a vandalizmussal szemben, illetve hogy a kamera segíthet a bűncselekmények felderítésében. Ellenérvként viszont szóba jöhet a személyiségi jogok védelme...
Az előterjesztés hét helyszínt jelölt meg új kamerák telepítésére, képviselői jelzésre felvették nyolcadik javasolt helyszínnek a Lahmkruam parkot. Így végül a 8 helyszínre való telepítésről egyhangú jóváhagyással döntöttünk.
Sólyom Ágnes